lørdag 13. april 2013

Unexpected

Igår skulle vi inn for det vi trodde var siste prøvetaking før utskrivning.
Prøvene ble tatt og vi ventet på beskjed om vi kunne skrives ut eller om vi måtte komme tilbake dagen etter også.

Sånn ble det dessverre ikke..
Det som har vært hovedfokuset de siste dagene er noe som heter kreatinin. Det gir et bilde av hvordan nyrene fungerer og at de virker som de skal. Et normalt kreatininnivå skal ligge på 50-70 for nyfødte. Fillip lå på 128. Så sank den litt hver dag, og var helt nede på 101 på torsdag. Vi fikk beskjed om at vi kunne skrives ut og ta resten av utredningen poliklinisk når nivået var på under hundre.
Igår var den steget til 112, i tillegg til at prøvene viste infeksjon.

Vi fikk beskjed om å belage oss på minimum en uke til innlagt. Han får to typer antibiotika, en hver 6 og en hver 8 time døgnet rundt.
Nå må han ligge med overvåkning hele tiden, og han må ha glukose intravenøst siden han ikke orker å spise så mye som han bør. Jeg pumper hver andre-tredje time, og har er lite lager med morsmelk som han får på flaske frem til han er sterk nok til at vi kan prøve å amme igjen. Det føles sårt. at ikke vi kan det, og enda sårere at han er knappe en uke gammel første natten jeg er helt uten han. Det føles hverken greit eller bra. Så siden han forhåpentligvis er bedre i morgen, og kan flyttes i vanlig seng og får litt mindre "styr" rundt seg sover jeg mest sannsynligvis på sykehuset resten av uken. Denne natten ble jeg hjemme siden vi fikk beskjed om at han skal ha mest mulig ro frem til det går bra, og ikke skal løftes/bæres og skjermes for lys og inntrykk.

Det er flere ting inni bildet, og det er mange forskjellige leger og laber involvert.
Det er mye å nøste opp i, og det kan ta lang tid før vi får ordentlig svar.
Tung ventetid. Men vi tar en dag om gangen, og satser på gode beskjeder fremover.

Nå har Malin blitt hentet av søsteren gil Halvard, og vi skal til sykehuset igjen for å bli der resten av dagen. Oppdaterer når vi vet mer :-)



22 kommentarer:

  1. Kjenner meg igjen i det du skriver, opplevde det samme da min sønn kom til verden i 2005 . Han hadde kramper pga lavt blodsukker og lå i sånn telt i 3 uker og jeg fikk ikke holde han for han skulle ha helt ro så det var vanskelig å ha en baby i 2 egt mens jeg selv lå i 6 etg og kom meg etter keisersnittet . Idag har jeg en frisk fin gutt på snart 8 år :) Masse lykke til så håper jeg dere får med filip hjem snart

    SvarSlett
  2. For en fin liten gutt <3 Håper alt ordner seg!

    SvarSlett
  3. åå, så trist, nydelige lille babyen!! Han er hvertfall veldig tapper og du er en jern-kvinne! Ønsker dere masse lykke til fremover og håper det nøstes opp i! <3

    SvarSlett
  4. Først og fremst Gratulerer så mye med det lille gullet deres! <3 Så utrolig fin og søt lille Filip er!:) Håper virkelig at alt går bra, det har jeg troen på at det skal gjøre. Uansett så har dere fått en liten mirakelgutt, og ting ordner seg alltid til slutt for så gode mennesker som dere!:-)

    SvarSlett
  5. Kjære deg, jeg har fulgt bloggene dine siden du bodde med Roger og Malin var liten. Du er sterk, og du har en trygg ramme rundt livet ditt nå. Jeg er virkelig glad på dine vegne. Dette klarer dere sammen, selv om det er tøft akkurat nå.

    Ønsker alt godt for lille vennen og familien din. Tenker på dere.

    Kunsten å være lykkelig er å gjøre sine gleder enkle.

    Hilsen Torunn

    SvarSlett
  6. Han ser helt nyyyyydelig ut :-) han er virkelig heldig som har faatt en slik fantastisk familie! Masse lykke til videre!!

    SvarSlett
  7. Jeg følger dere og ønsker dere alle sammen alt godt..jeg kjenner på sårheten ved å ikke få være sammen, tett og nært, hele tiden, og skjønner så godt at det må gjøre vondt når bare tanken gjør vondt. Mange gode klemmer deres vei!

    SvarSlett
  8. God bedring til lille gutten :) Vi krysser fingre og tær for at han blir fort kvitt infekjsonen og dere kan få han hjem. Han er så tapper den gutten.
    Klem !

    SvarSlett
  9. Sender deg en stor klem<3

    SvarSlett
  10. Stakkars lille skjønne prinsen <3 Å stakkars dere.
    Er ikke slik man vil tilbringe den første tiden med skatten sin.
    Håper virkelig han blir bedre <3
    Sender dere en stor klem

    SvarSlett
  11. God bedring til den lille skatten deres! Klem til dere

    SvarSlett
  12. Føler veldig med deg! Vet at dette er vanskelig da det ble mistenkt hjerneblødning hos sønnen min dag han ble født! Flott at du oppdaterer! Det gikk bra med sønnen min <3

    SvarSlett
  13. Åh, se på det lille nurket der da! Mange gode tanker og klemmer sendes til deg, Malin! Det er godt du har Halvard å støtte deg på når du trenger.

    SvarSlett
  14. Mange klemmer til dere Linn!

    SvarSlett
  15. Håper alt ordner seg til slutt <3 Krysser fingrene for at alt går bra med både han og dere andre <3

    SvarSlett
  16. Vakker liten skatt dere har blitt velsignet med...
    MASSE LYKKE TIL.

    SvarSlett
  17. Fast leser, men ikke kommentert i stor grad. Gratulerer så mye som mamma igjen. Det å lese og se bilder av det lille mennesket, det engasjerer meg. Som mamma kjenner jeg meg veldig rørt.

    Du er beundringsverdig, din evne til å se opp og frem, ditt store hjerte, mammahjertet ditt. Det er virkelig stort. Det må det være for denne søte gutten, søte Fillip.

    Jeg håper dere får uendelig gode nyheter fremover, og kan nyte fine dager sammen.

    Linn.

    SvarSlett
  18. Tenker på dere og håper dere kommer hjem fra sykehhuset snart! :-)

    SvarSlett
  19. Herliland, så skjønn han er ! det er sjeldent de er så fine, så tidlig<3 krysser fingrene for at alt ordner seg !

    SvarSlett
  20. Så fin han er!! :)

    Ønsker dere lykke til videre!! <3

    SvarSlett
  21. Gratulere med lille prinsen! :)
    Veldig kjedelig at dokke ikkje fikk drømmestarten på verken svangerskapet eller fødselen, får håpe det går bedre etterkvart! :) Håper han får ei diagnose, som dere kan slå dere til ro med ! :) Ønsker dere alt godt og lykke til vidare!:))

    SvarSlett
  22. Jeg kan ikke engang se for meg hvor grusomt dette må være for dere! Sitter her med tårene i øynene bare av å lese om det... Regner med at det er så ekstremt pga jeg er så hormonell.

    Både du og typen er ufattelig sterke, men det må man kanskje være når man gjennomgår noe sånt.

    Lykke til, håper han blir frisk om ikke så altfor lenge, så dere kan dra hjem og være en ordentlig familie <3

    Sender mange gode tanker.

    SvarSlett