mandag 18. mars 2013

Kjære mageboer..

.. Kan du vennligst vokse, sparke, bevege deg og ikke minst - gi gode målinger på ctg og ultralyd frem til 1 April?

Du skjønner det, at pappaen din og jeg har veldig lyst på bittelitt alenetid før du kommer, storesøsteren din drar nemlig til Kristiansand på fredag for å være hos familien sin der i påsken.
Mammaen din vil veldig gjerne rekke å vaske over huset, tømme skittentøyskurver, og aller helst male både kjøkken og stue før du kommer. Og det aller beste for deg, er å ligge inne i magen min, hvertfall en god uke til!


Neida. Joda.

Jeg satt rimelig stresset på kontrollen idag, med nesten en time koblet til ctg.
Er en litt mer avansert ctg enn den vanlige, for den analyserer og så må den godkjenne før man kan kobles av. Den skal registrere så og så mange bevegelser (det ser den på hjerterytmen, er den veldig jevn er det tegn på at barnet sover eller er rolig, går den mye opp og ned så er barnet i bevegelse/har det bra) Fillip ville ikke gi noe særlig livstegn, så jeg ble til slutt koblet av etter nærmere en time..
Ultralyden viste heldigvis ikke noe forverring, og han holder vekstkurven sin.
Så jeg fikk heldigvis dra hjem, selv om ikke ctgen var helt optimal.
Var veldig stressa når jeg satt der, for det hadde vært den verst tenkelige dagen å få han ut på.
Har så mye som må gjøres, og Halvard skulle på verksted med bilen ikveld, etter og ha ventet i evigheter på at det skulle klaffe for mekanikeren og han tidsmessig. Vi har to biler i tillegg, og begge trengte reparasjon, så han måtte i tillegg få det til og klaffe med at en kunne bli med og kjøre den ene bilen. Så det var viktig og få unnagjort før vi får baby i hus!

Jeg må inn hver 2-3 dag fremover, og dra ned med en gang om han blir roligere enn vanlig.
Så ble satt opp på kontroll onsdag, fredag og mandag (mandag er det både jordmor, ul og ctg - hjelpes!) . Hun ville også høre om det var mulighet for å sette opp planlagt keisersnitt tidligere enn ti dager før termin. Det er egentlig det tidligste de setter opp dato når det er planlagt.
Men vi får se da, om jeg kommer så langt.
Jeg håper egentlig det, ti dager før termin er mer enn tidlig nok!

Kroppen var rimelig gåen etter alt jeg gjorde igår, lenge siden jeg har følt meg så redusert.
Lå våken til godt over halv to, trøtt som en strømpe men med så anspent rygg at det var tilnærmet umulig å slappe av nok til at jeg fikk sovnet.
Halvard masserte etter beste evne, og jeg duppet heldigvis av til slutt.
Opp igjen halv syv, så ble ikke så mye søvn å skryte av!
Jeg trøster meg med at jeg hvertfall sover godt når jeg sovner, at ikke jeg må opp ørten ganger på do, eller lignende. Det er virkelig et under, med rett straks 20 dager igjen!
Nyter all den sammenhengende søvnen jeg kan få, vet at det snart er slutt på det ;-)

Idag fant jeg frem 17mai klær til Malin og Fillip, synes det er så greit og ha sånne ting klar en god stund før. Merker jeg gjør mye ting bare for å føle at jeg fortsatt har kontroll, alt som kan unnagjøres og fikses ferdig er gull verdt. På søndag fikk jeg kjøpt brystpumpen jeg fikk penger til i babyshoweren, og Halvard fikk hentet bilsetet. Så nå tørr jeg påstå at jeg er helt ferdig.
Fant attpåtil babaslingen jeg hadde til Malin, og masse babyklær i nøytrale farger (blandt annet mye ull!) i noen kasser jeg hadde stående fra hun var liten. Fikk sortert ut masse som ble overlevert til søsteren til Halvard som har to små snupper.
Veldig greit å kunne arve bort, slik at ikke det opptar plass her!


Malin skal ha denne nydelige kjolen på 17mai i år, med matchende jakke.
Begge deler fra Nameit.

                                Fillip får nok på seg en av disse, settet over har en nydelig liten skjorte og et lite "slips" som hører til. Tror de blir supersøte i antrekk som matcher hverandre.
Jeg har en kjole som passer veldig fint til, i hvit med blå detaljer. Så får vi slenge på halvard en mørkeblå skjorte. Litt usikker på hvem Nicolay skal være hos i år, men satser på at vi skal se han i toget uansett hvem han skal være hos. Skal han være hos oss får han noe som matcher han også.
Synes det er så fint når man kler seg litt "likt" på sånne dager. Det blir jo Fillip sin første feiring også, da er det gøy å gjøre litt ekstra ut av det.

Egentlig, så har jeg såå mye jeg burde gjort akkurat nå. Men sengen var hakket for myk, så kroppen protesterer på å stå opp og komme i gang.. Vi har barnefri fra fredag av, så det er ikke helt krise om ikke jeg får kroppen på lag før da. Irriterer meg bare at ikke jeg får roen før det er unnagjort.
Trenger at alt er strøkent nå. Men men, sånn er hverdagen med barn, det er som å måke mens det snør!

1-2-3 ned i kjelleren og heng opp klesvask... Ready, set GO.

1 kommentar:

  1. Hehe, håper han blir i magen litt til! Jeg hadde samme problemet da jeg gikk gravid med min sønn for 2 år siden, så det du skriver vekker noen minner...

    For min del satt de i gang fødselen 3 uker før tiden. Det jeg ikke var forberedt på var at han måtte tilbringe 2 uker på nyfødtintensiven. Det ble mao en tøff start på barseltiden. Men man kommer seg gjennom alt... Bare husk at selv om han ikke blir prematur så er det en liten mulighet for at han kanskje må tilbringe noen dager ekstra på sykehuset!

    Har du fått noen antydning på hvor mye han veier nå? Du er vertfall i trygge hender! Lykke til med innspurten :-D

    SvarSlett