torsdag 25. oktober 2012

Endelig

Fikk jeg telefonen jeg har ventet sånn på!
Fullstendig svar på morkakeprøven : Helt normal!
Så da er det ingen syndromer eller kromosonfeil.
Nå gjenstår bare hjertefeil, og andre fysiske ting som ikke har noe med kromosoner og gjøre.
Satser på at vi får utelukket enda mer neste fredag, da er det ny kontroll.
Hjertefeil får vi ikke ordentlig svar på før jeg er over uke 24, eller faktisk helt frem til babyen er født, og de kan se ordentlig. Legen sa at nå studerer man noe som er samme størrelse som en halv lillefinger negl, det er ikke alt som kan sees da. Og det med nakkefolden som er så stor, kan være et tegn på at det er hjertefeil. Men frem til vi faktisk vet om det er det ene eller det andre, så tar jeg ingen sorger på forskudd. Men heller ikke gleden på forskudd, jeg venter til vi vet.
Men jeg gleder meg til å få baby, for baby blir det jo :-)
Og så har vi fått utelukket ryggmargsbrokk, og det var en av de største bekymringene jeg hadde.

Og så var det ikke bare prognosen vi fikk feil fra første legen, kjønnet også!
For vi venter en liten GUTT

Utrolig god følelse, nå får jeg en av hver :-)
Med Nicolay, så blir jo guttene i flertall her i hus.
Gleder meg til å fortelle det til Malin idag, spent på reaksjonen!
Og så gleder jeg meg til å handle masse guttetøy, for det har vi jo ingenting av ;-)

De siste dagene har vært veldig amputerte, fått en intens hodepine som er helt grusom.
Beveger jeg meg blir det ekstra ille, da føler jeg at jeg nesten skal gå i bakken.
Verst på morgenen, og bedre på ettermiddag/kveld. Er helt ubrukelig frem til 2-3.
Og det verste er at ingenting hjelper, hverken litersvis med vann eller pinex eller paracet..
Eneste som tar litt av det er å ligge med vinduet åpent, i iskaldt rom med lyset av og i samme stilling. Best om jeg ligger på ryggen, men det klarer jeg jo ikke lenge om gangen av lengre..
Så ganske sliten for tiden, selv om det blir 12-14 timers søvn hvert døgn :P
Trøster meg med at jeg snart er halveis, og at jeg må prøve og nyte resten av svangerskapet siden første delen har vært som den har vært. Mange omstillinger!

43 kommentarer:

  1. Gratulerer! For en lettelse!!! Det er jo helt vannvittig at den første legen nærmest oppfordret deg til å avbryte svangerskapet?...

    SvarSlett
  2. Så bra Linn! Lykke til videre. Jeg har ei jente på 3 og en liten gutt som snart blir syv mnd, kjempestas med en av hver!
    Klem til deg

    SvarSlett
  3. Gratulerer med en liten gutt! Bra prøvene av morkaka var fine.

    Du burde ikke spise masse paracet, heller ta en ibux. Siden paracet er forsket på, og viser at man kan fremkalle allergi og astma hos barnet! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Man må iallerfall ikke ta ibux når man er gravid!

      Tatt fra felleskatalogen: "Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion."

      Legen min anbefaler paracet (med måte selvfølgelig).

      Gratulerer så mye med de positive prøvesvarene forresten! :-) Venter selv en liten gutt om 5 uker :-)

      Slett
  4. Gratulerer, godt å høre at det ikke har noen kromosonsfeil.

    Det høres mest ut som et migreneanfall, så du har sikkert fått svangerskapsmigrene, er nesten ingenting som hjelper. Pass på å få sove, svalt, mørkt og stille rom skal hjelpe litt.

    Masse lykke til videre :)

    SvarSlett
  5. Jeg ble anbefalt paracet og pinex. Så du gjør det helt riktig. Ibux bør du holde deg unna.. Det var det jeg ble anbefalt av min lege hvertfall..

    Tenk så bra at du hadde den innstillingen om å vente og se, og ikke avbryte svangerskapet.. Det er jo bare helt utrolig!

    Håper resten av svangerskapet går bedre enn starten, og kos deg med den voksende magen! :-)

    SvarSlett
  6. Linn, nå ble jeg utrolig glad på deres vegne!:D
    Er så fint å følge deg! :)

    SvarSlett
  7. Kjempeglad på deres vegne! :) og så artig at det blir gutt da! :)

    SvarSlett
  8. Gratulerer:)
    Det kan være du har fått en betennelse i hodet, rundt skallen, hvis du føler at hodepinen er litt annerledes enn den pleier å være. Jeg fikk det av anstrengt løping en periode, og hadde vondt i hodet hver dag i en uke før jeg endelig gikk til legen.

    SvarSlett
  9. JIPPI! Unner deg en frisk baby gutt! Håper det blir min tid snart!

    SvarSlett
  10. Å så flott! Gleder meg på deres vegner:)

    SvarSlett
  11. Så bra at alt ser bra ut!:)
    Gratulerer med gutten forresten:)

    SvarSlett
  12. Såå godt å høre :-) Gleder meg til å følge resten av svangerskapet ditt/deres, og håper på flere gode nyheter! Blir stas med en liten gutt da :)

    SvarSlett
  13. ååå kjempe godt å lese! gleder meg til lille gutten kommer! wii :)

    SvarSlett
  14. Fntastisk!! Gleder meg på deres vegne!!
    Nesten ikke til å tro med all den negative informasjonen du fikk i starten. Tenk hvis du ikke hadde vært så sterk at du valgte å stole på deg selv og stå på dine meninger..... Stor klem fra Marita:-)

    SvarSlett
  15. SÅ BRA! Åh, god følelse å lese dette innlegget :) Har hørt om flere som har fått kryssbeskjeder i forhold til kjønn også - så man vet jo egentlig ikke før den kommer ut, hahah ;) Masse masse lykke til fremover hvertfall, håper du kan nyte resten av svangerskapet mer enn delen du har opplevd til nå!

    SvarSlett
  16. Åååå nå ble jeg glad!!

    SvarSlett
  17. Det er rart korleis en blir glad på andre sine vegne, sjølv om en ikkje kjenne dei !
    He ikkje onga sjøl, men kika på utstyr å slikt stadig vekk ettersom det dukka opp på nærområdets kjøp og salgs facebook side.
    Så om du ikkje allereie e medlem på nokke slikt så kan d virkeli anbefalast med innkjøp av guteklede :)

    SvarSlett
  18. Så godt å høre!! Og så koselig med en liten gutt.

    SvarSlett
  19. Kjempeglad på dine vegne :) Så bra!

    SvarSlett
  20. Gratulerer såååå mye :) Fortjener du :) Klemmer

    SvarSlett
  21. Så utrolig herlig å høre! Håper virkelig på det beste for deg, lykke til!

    SvarSlett
  22. Åååh, nå ble jeg glad på dine vegne!!

    SvarSlett
  23. ååå, så bra! jeg er såglad på deres vegne :-D

    SvarSlett
  24. så utrolig flott! MIn eldste sønn fikk påvist nakkefold, og alt var normalt ved fostervannsprøve. Han er født med noe som kalles anal atresi, og det er vel ca 14 barn i året som er født med denne skaden. Ryggmargsbrokk, hjertefeil m.m er skader som ofte henger sammen med denne skaden. Hos min sønn var det "kun" ryggmargsbrokk" - som er operert og i dag er han en fullfungerende 3åring - uten noen som helst problemer i forhold til ryggen. Siden han er født med atresi er han født uten rompehull, og tarmen gikk rett i blæra. De har rekonstruert analåpningen og fått tarmen på rett plass - han vil aldri være velfungerende med avføring, men dette finnes det gode løsninger på og han er som alle andre barn :) Husk meg om det skulle være noe i samme gate! Uansett ett godt eksempel på at man kan få fantastiske, flotte, velfungerende barn selv om de har "noe attåt". Gleder meg til å følge deg videre!

    SvarSlett
  25. Så koselig det blir en gutt! Godt å lese at det ikke er noen kromosomfeil med barnet du bærer på. Håper barnet er friskt når det blir født! Krysser fingrene for dere. :)

    SvarSlett
  26. Åh nå ble jeg lettet og kjempeglad på dine vegne!! :) Masse lykke til videre!

    SvarSlett
  27. Åh, for en fantastisk beskjed å få! Kjempeglad på dine vegne!

    SvarSlett
  28. Vilde-Alida Nilsen25. oktober 2012 kl. 12:05

    Jeg blir så glad når jeg leser dette! Dere kommer til å bli fantastiske foreldre <3
    Jeg skal fortsette å be for dere gjennom hele svangerskapet. Selv om jeg ikke vet helt om det hjelper eller ikke, så håper jeg det gjør det, og jeg vil aldri utelukke det. Dere fortjener at alt skal gå bedre enn bra!

    SvarSlett
  29. ÅÅÅÅÅÅH! Gud så herlig!! SÅ gøy med en gutt også! :D Er så glad på dine vegne, dette er jo fantastisk :D

    SvarSlett
  30. Kanskje du har migrene Linn?

    SvarSlett
  31. Så FANTASTISK å høre:) Nå ble jeg glad:)

    SvarSlett
  32. Fantastisk:D Så utrolig glad jeg ble nå på deres vegne:D Åhh, fortsetter bare å krysse fingrene for at alt kommer til å gå bra med babyen deres, å så gøy at det blir en gutt.
    Sender deg en kjempe klem

    SvarSlett
  33. Woow, så bra Linn! :) gratulerer til dere begge. Så filmen du la ut av Malin - hun er jo bare så herlig :) lykke til videre!

    SvarSlett
  34. åå så koselig! blir så glad hver gang jeg titter inn på bloggen og du bare har gode nyheter og komme med! Håper det fortsetter sånn :D Så morro med en liten gutt <3 glder meg til å se deg sette sammen gutte-antrekk! Kan jo ikke bli annet en superbra, så flink som du er med å kle opp Malin ::D

    SvarSlett
  35. Så godt å høre! :)
    Men jeg anbefaler deg å kanskje dra til jordmoren din å få sjekket blodtrykket ditt om hodepinen fortsetter. Bare sånn for å utelukke svangerskapsforgiftning, for sikkerhets skyld :)

    SvarSlett
  36. Så bra! Håper resten av svangeskapet blir lettere og en litt koseligere periode for dere. Og at lillegutt ikke har en alvorlig hjertefeil når de får testa det. Ser for meg det blir litt lettere fremover, når dere slipper å kun ha bekymringer for om han er syk og om han i det hele tatt overlever. Tenk at en lege kan ta så feil og noen andre avkrefte de første prognosene - heldigvis for deres del! Lykke til videre og god tur til London sammen med Charlotte;)

    SvarSlett
  37. Gratulerer!!
    (Og forresten, det heter kromosom og ikke kromoson, hehe...)

    SvarSlett