tirsdag 26. mars 2013

Timeglass.

Hei!

Nå går mesteparten av dagene til redebygging og avslapping.
Malin dro på lørdag, og Nicolay dro hjem til mammaen sin på søndag.
Vært en fin helg, med de jeg liker aller best!
Vi fikk på plass vaskemaskinen på fredag, så det har blitt vasket ekstreme mengder tøy, som endelig er brettet og lagt på plass. Føles rart og knapt ha noe skittentøy, vanligvis hoper det seg opp fort som bare det. Nå tar jo maskinen unna to maskiner på en gang, da den har dobbel så stor kapasitet som den gamle. Helt fantastisk er det! Sånne små ting utgjør en stor forskjell i hverdagen.

Halvard fikk et innfall igår kveld, om at han skulle lage rundstykker!
Elsker at han kan lage mat, og gledelig baker pizza eller andre ting.
Er så fint og ha en mann som frivillig hjelper til på kjøkkenet, og som ikke trenger mases ned i vaskekjelleren for å sette på en maskin med klesvask, eller støvsuge når han ser det trengs.
Jeg tar meg selv i å stadig tenke at jeg er utrolig heldig, han klager sjeldent og blir aldri sint.
Tålmodigheten hans er lik tålmodigheten for tre andre gjennomsnittlig mennesker, og han holder seg rolig i situasjonene jeg blir stressa og sur av. Han har rett og slett blitt en skikkelig "klippe" for meg, uansett hvor klisje det høres ut.
Jeg som hadde gitt opp kjærligheten og sett for meg et liv alene ;-)
Så feil kan man ta.
Ikke er vi like heller, han er hjemmekjær og tålmodig.
Jeg er rastløs og veldig utålmodig.
Han blir aldri sint, eller kranglete.
Jeg blir fort sur, og kan irritere på meg en gråstein om jeg har lavt blodsukker.

Så kanskje hemmeligheten er å utfylle hverandre?
Motsetninger tiltrekker jo ofte.  

 Igår lagde han noen skikkelig gode frokostbrød, fant en basisoppskrift og byttet ut endel av ingrediensene med det vi hadde i hus. Så de ble skikkelig grove, og med masse linfrø.
Jeg bakte lyse rundtstykker, så nå har vi litt av begge deler ferdig fryst ned til helgefrokostene fremover. Håper vi finner en skikkelig god oppskrift på et hverdagsbrød som smaker godt selv dagen etter, synes det er den største utfordringen med hjemmelaget brød. Enkelt å lage det, men synes sjeldent de er gode noe lenger enn akkurat første dagen, og aller helst når de kommer rett ut av ovnen.
Så om noen har en god brødoppskrift, som holder seg myk og saftig så tar jeg veldig gjerne imot!


Nå er alt veldig klart, men jeg finner støtt og stadig småting jeg kan pusle med hjemme.
Et hus er jo et evigvarende prosjekt, man blir jo aldri helt ferdig med husarbeid og ting som må gjøres. Begynte å male listene på rommet til Malin igår, men ga meg ganske fort. Jeg har virkelig ikke tålmodighet til sånn, så krysser fingrene for at Halvard orker å hjelpe til litt nå  i påsken.
Vi har noen småprosjekter igjen enda, beise spisebordet som er pusset ned, henge opp skohyllene vi kjøpte for flere mnd siden, og snekre inn nye hyller i klesskapet.
Rommet til Malin har jeg ryddet og vasket grundig, og gått gjennom alt av leker og lagt ting på riktig plass.
Tenkte gjøre det samme på rommet til Nicolay iløpet av uken, så kommer begge ungene til nyryddet og vasket rom. Badet skurte jeg ned for et par dager siden, gikk amok med skurekrem og vaskemiddel. Lå på alle fire og skrubbet både gulv, do og dusj. Føles veldig bra!
Jeg går over doen og vasken daglig, med spray og klut det har jeg vel gjort siden jeg var 13-14. En tvangstanke jeg ikke har planer om å bli kvitt ;-) hehe.
Utrolig hvor fort det blir støvete på vasken, forstår ikke hvor alt støvet kommer fra!

Ellers var jeg på kontroll igår, og skal faktisk ikke inn igjen før mandag om ikke noe endrer seg.
Han har gått fra og knapt være merkbar, til å bli helt apekatt. Magen er stram som et trommeskinn, og han spreller og sparker flere ganger om dagen. Jeg har gått fra og presse ned et par måltider om dagen, til å plutselig orke store mengder mat hver eneste dag. Det har gitt store utslag på både min og Fillip sin vekt, vekstkurven hans viste et solid opphopp igår. Det føles veldig bra!
Vekten viser 11kg pluss, og jeg føler egentlig at det er helt greit.
Nå har jeg under to uker igjen til planlagt ks, så de siste dagene skal gå til og spise masse og hvile så godt jeg kan, samtidig som jeg får unnagjort de småtingene som gjenstår.
 Bygge opp et godt energilager til amming og nattevåk.
Alt av babyklær og utstyr er vasket og lagt på plass, bag til både meg og Fillip er pakket og bilsetet står klart i bilen. Vognen står klar i boden, og sengen er redd opp.
Både meg og Halvard gleder oss veldig, det er så kort tid igjen nå at jeg føler jeg har et timeglass hengende over hodet. Spent og nervøs! Neste mandag er det innskrivingssamtale på sykehuset.
 Jeg vet jo hva jeg går til, men samtidig er det godt og få skikkelig informasjon om alt som skal skje den dagen han kommer til verden. Malin fikk jeg jo rett på brystet, så håper jeg er like heldig denne gangen. Det blir jo noe helt annet enn det stresset det var når Malin skulle ut, et hastekeisersnitt og et planlagt et er jo to ganske forskjellige opplevelser selv om det er samme operasjon.
Glad Halvard kan være der og holde meg i hånden, og at vi får oppleve det første øyeblikket sammen.
Pappaen til Malin fikk jo ikke vært med, for han var ikke på fødestua når de løp avgårde med meg.
Det er litt sårt, men jeg trøster meg med at det ikke er noe som blir likt forrige gang.
Halvard har to ukers permisjon, og mulighet for mer om det blir behov.
Mamma bor rett ved siden av, og kan hjelpe til om det blir nødvendig.

Gleder meg jeg, et helt nytt kapittel i vente!
Og dere blir selvfølgelig med på veien :-)

22 kommentarer:

  1. Har ingen god oppskrift på brød som holder seg ferskt lenge, men et tips som funker god her i huset er å dele opp alle brødene i to eller tre når de er stekt, fryse ned alt og så ta opp det man trenger kvelden før, da slipper du tørt brød :)

    SvarSlett
  2. Prøv eltefritt brød! Det holder seg godt i mange dager:)

    SvarSlett
  3. Blir helt rørt av å lese dette, Linn :) Unner dere det så innmari! Kos dere den siste tiden :D

    SvarSlett
  4. gleder meg til å følge dere videre :-) og du kommer til å klare deg kjempefint, virkelig et av de tøffeste menneskene jeg vet om! GOD PÅSKE :-)

    SvarSlett
  5. Så herlig! Og jeg kjenner meg godt igjen i det du sier om kjæresten din. Kjæresten min er så selvoppofrende at jeg føler meg rimelig egoistisk til tider. Han lytter og er er der for meg, og møter meg med overbærenhet hvis jeg er dum. Og han er veldig tålmodig på de områdene som er viktige. Dessuten er han flink på kjøkkenet, en kløpper på å bake og mye flinkere enn meg med husarbeid;)

    Jeg unner deg alt godt! Har fulgt deg siden Malin var bare noen mnd gammel, og synes du fortjener at livet går godt for deg:-)

    SvarSlett
  6. Fantastisk innlegg! kommer til og gå med et smil om munnen resten av dagen :) Masse lykke til! Dette er virkelig spennende!

    SvarSlett
  7. Prøv dette brødet her:) Det holder seg i mange dager:) http://mariaskappel.no/2012/08/10/verdens-enkleste-og-deiligste-brod/

    Lykke til videre i svangerskapet:)

    SvarSlett
  8. Så fint å lese dette innlegget, mens jeg ligger og venter på at Mini skal våkne for første runde nattamming :) Kjenner at jeg gjerne skulle hatt litt redebyggerinnstinkt selv for tiden, en blir jo så herlig effektiv :) Nyt den siste tiden med ungen på innsiden - det er ei fin tid det også :)

    SvarSlett
  9. Hei! På butikken får man kjøpt noe som heter "ferskere bakst". Står sammen med gjær osv. Brødet og bollene blir utrolig ferske i flere dager! Anbefaler på det sterkeste:)

    SvarSlett
  10. Æh, kjenner jeg er skikkelig spent på å få se han!! Haha. Og det er likt med kjæresten min og meg, som deg og Halvard. Jeg er sur og kranglete, han er snill og gjør alt for at jeg skal slutte å være sur. Stakkars gutt, at han holder ut med meg.

    SvarSlett
  11. Hei! Jeg blir glad inni meg av å lese at du har det så bra! Og tia fremover kommer til å bli så spennende!:-) Glad på dine vegne at du har funnet en mann som er slik som han her.:-) Masse lykke til med KS når den dagen kommer. Veldig givende å lese bloggen din nå som jeg selv er i uke 24.:-
    Jeg lurte på om du kunne skrevet litt om hva slags klær man har behov for til en liten baby? Min vil komme til å bli født i slutten av juli, og jeg lurer på om jeg skal kjøpe kortermede bodyer? Har visst 9 langermede i str 56 nå- Håper hun gulper en del, haha,slik at jeg får brukt for alle klærne- :-P

    SvarSlett
  12. Koselig å lese innlegget ditt, nyt den siste tiden hvis du klarer det. Nå er det ikke lenge igjen ;) Masse lykke til ;-)

    SvarSlett
  13. Hege Eline Killengren28. mars 2013 kl. 07:44

    Dette trenger du (3 brød): 
    700 g hvetemel
    100 g sammalt hvete,grov
    100 g sammalt rug, grov
    400 g store havregryn
    9 dl vann
    26 g salt
    1 pose tørrgjær
    26 g (2 ss) maltekstrakt
    Havregryn til pynt.
    Slik gjør du: Bland først hvete, rug, salt, gjær og maltekstrakt med 8 dl av vannet. Elt dette til deigen slipper bollen. Da sper du til med resten av vannet, før du kjører videre til deigen på nytt slipper bollen. Totalt bør du elte deigen i ca 10 minutter. Når deigen er eltet tilsetter du havregrynene og kjør dette videre til havregrynet er gjevt fordelt.Når det er gjort tar du deigen ut av bollen og legger den på benken. Strek og fold deigen en del ganger, dette bidrar til å danne et godt glutennett i deigen, som igjen er gunstig for hevingen. Når det er gjort har du deigen tilbake i bollen, tar på plastfilm og lar den heve i ca 60 minutter.Når 60 min har gått tar du deigen over på et melete underlag. Del deigen så i tre. Det du skal gjøre nå kalles å rundvirke. Det du gjør da er å dra den ene siden ut, for så og folde den over. Snu så 90 grader og gjenta til du har gjort det fire ganger. La de tre emnene hvile under et håndkle i 20 minutter.Så skal du forme brødene. Det du gjør da er å folde det rundvirkede emnet over 1/3 fra deg og lim skjøten, gjør det samme mot deg. Fold deretter 1/2 emnet mot deg en gang til. Da har du fått et avlangt brød. Fukt brødet og dryss rikelig med havre over. Ha så i en smurt brødform og la det heve til dobbel størrelse.Stek så på nederste rille i 35-40 min på 220 grader.

    SvarSlett
  14. Det er så spennende, Linn!!!! Tenk at du snart har en propell til! Husker når Malin var baby og nå er hun blitt så stor!:D

    SvarSlett
  15. Siden du ikke har oppdatert på en stund (er innom flere ganger daglig) så vil jeg kanskje tro at ting har begynt å skje her! Ville bare ønske masse lykke til, nok engang ♥ håper alt står bra til med deg og familien din, og jeg gleder meg til å følge deg videre på ferden som to/trebarnsmor! :-) stor klem og gode tanker fra fast leser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det er litt kvalmt at du driver å tror ting.. Dersom ting skjer, så vil hun jo oppdatere når lille bebis er født, kan jo hende hun vil vente en stund og at det er en overaskelse... Dette synes jeg var dårlig gjort uansett om hun har fått barnet eller ikke. Er jo en grunn til at hun ville holde det hemmelig....

      Slett
    2. Haha, beklager så mye til deg, skal aldri anta noe igjen.. når det ikke engang går an å kommentere noe som bare var fint ment, på en blogg, uten å få noe slikt slengt i tryne, ja, da begynner jeg å lure.. beklager så mye til deg Linn, om det var en ubehagelig kommentar, mente det iallefall bare godt :-)

      Slett
  16. Har du fått lille filip ?:)

    SvarSlett
  17. Nå er jeg spent! Hvordan går det med deg og dere? <3 Krysser fingrene og håper alt er bra :)

    SvarSlett
  18. Gratulerer med den lille gutten ;-) håper alt går fint med dere alle ;-)

    SvarSlett
  19. lykke til med det som du har i vente, har selv hatt planlagt ks, og det er ingenting aent enn en fantastisk opplelvelse, lykkke til:)

    SvarSlett
  20. Update, Linn! Er så spent! :) <3 Klem Amelia

    SvarSlett